fbpx

Afvallen: hoog in vet, laag in koolhydraat?

Personal Training & Coaching- Naarden

Laag in koolhydraten, hoog in vetten en een fancy naampje. En hopla weer een dieet uit de hoge hoed: keto(geen) dieet, sportvasten, Atkins, etc. Of ze werken? Tja voor een aantal mensen wel… De hele dag op wortels knagen werkt ook super-duper-goed trouwens. Dat je afvallen bereikt met training en voeding, zijn alle experts en zelfbenoemde verjaardag-afval-experts het wel mee eens.

 

Ok, laag in koolhydraten? Het wrange is dat die “vervelende” koolhydraten nodig zijn voor vetverbranding, ze zeggen wel eens “fat burns in the flame of carbohydrates.” Die koolhydraten zijn nodig om energievoorraden aan te vullen na de training: als je tank van je auto leeg is, gooi er ook geen olie in, dus waarom vetten? Maar krijg je geen koolhydraten binnen na training? Dan zal je lichaam toch deze voorraden aanvullen met …. daar komt ie… je eigen spiereiwitten. En die spieren verbranden nu juist de calorieën in rust. Dus je stofwisseling neemt alleen maar af, AHHHHHHH. PANIEK.

 

Ok, hoog in vetten? Waarom vraag ik me dan af. Elke gram vet levert 9 kcal op, dat is echt MEGA veel. Dan weet je in ieder geval zeker dat je op je voeding moet letten om niet veel binnen te krijgen Daarom mijn advies voor afvallen: 15-25% vetten (waarvan 10% verzadigd), 1.4-2.0gr eiwitten per kg lichaamsgewicht en ergens tussen 3-10 gr koolhydraten per kg lichaamsgewicht. De keuze is reuze, als je maar iets minder binnen krijgt dan dat je verbruikt.

[vc_wtr_button url=”url:http%3A%2F%2Fpuretraining.nl%2Ffitness-facts%2F|||” label=”Klik hier voor meer fitness facts” align=”center” color=”c_black” margin_left=”0″ margin_right=”0″ margin_top=”0″ margin_bottom=”0″ delay=”0″]