fbpx

Eiwit! Pas op, spiegroei!

Personal Training & Coaching- Naarden

Veel mensen hebben een angst voor eiwitten 😱 en associĆ«ren dit met excessieve spiergroei. Beetje flauw, maar dat eiwitten slecht voor je zouden zijn, is natuurlijk een broodje gorilla verhaal🐵. Aan de buitenkant zou je het niet zeggen, maar binnen in de spier wordt er hard gewerkt! Spieren zijn opgebouwd uit eiwitten, het is een continu proces van opbouw en afbraak, de bouwstoffen voor die eiwitten moeten uit je voeding komen. Bij een evenwichtige voeding krijg je genoeg eiwitten binnen, dan hoef je niet te grijpen naar extra eiwitten door suppletie. Uit ervaring en onderzoek blijkt dat het toch lastig is om aan genoeg eiwitten te komen, zeker het ontbijt! Dus start de dag met bijvoorbeeld kwark, (Griekse) yoghurt of een ei. Verdeel de eiwitten over de hele dag in gelijke porties. Eiwitten geven ook sneller een gevuld gevoel, wat voorkomt dat je eerder trek krijg, perfect bij het afvallen.

 

Wees niet bang voor die extra eiwitten 😱, deze zorgen namelijk ook dat spieren minder snel worden afgebroken. Groot voordeel is ook dat eiwitten nu juist meer energie kost om het te verwerken👍. Bonus dus!👊 En iets als te veel eiwitten, bestaat niet, is dus ook NIET schadelijk voor je nieren, tenzij je er wat aan mankeert. En wat betreft de hoeveelheid? Er wordt nu geadviseerd 0.25/0.3 gr per kilo lichaamsgewicht, wat ongeveer neerkomt op 20-25 gram eiwitten per portie. De verwachting is dat het aantal gram per portie toeneemt. Neem ook voor je slapen gaat een bakje met kwark, dan kom je goed de nacht door.

[vc_wtr_button url=”url:http%3A%2F%2Fpuretraining.nl%2Ffitness-facts%2F|||” label=”Klik hier voor meer fitness facts” align=”center” color=”c_black” margin_left=”0″ margin_right=”0″ margin_top=”0″ margin_bottom=”0″ delay=”0″]