fbpx

Hardlopen is geen beentraining

Personal Training & Coaching- Naarden

Onlangs iets gepost over het Dunning-Kruger effect… Zie ik tot mijn verbazing een blog van een accountmanager die in de vrije tijd veel sport en iets blogt over trainen en yoga. Er wordt beweerd “Waar je met voetbal en hardlopen vooral je beenspieren traint…”

Het zal je niet verbazen dat je die beenspieren nodig hebt om te rennen en bij voetbal. Maar spieren worden bij cyclische activiteiten niet sterker, omdat de intensiteit daar te laag ligt en er geen echte mechanische load plaatsvindt en de-o-zo-belangrijke neergaande fase daar vaak mist. In dit voorbeeld misschien minder, maar de spieren bewegen zeker niet over een lang traject en bewegen snel. Tenzij je walking lunges doet, maar dan kom je pas over de streep als de anderen al aan het bier zitten, daar ga je zeg maar de wedstrijd niet mee winnen!

 

Voor lokaal uithoudingsvermogen (lees: mitochondriën) zou deze training heel erg helpen…. als je wil gaan voetballen of hardlopen (specificiteitswet). Maar groeien? Nee, dat gaat hem niet worden…. Dus gebruik dit dus niet als excuus om de beentraining over te slaan, die smoezen kennen we inmiddels

Enfin: Als je gek bent op sporten, maakt je dat nog geen expert! Schoenmaker blijf bij je leest, want ik ben ook GEEN TANDARTS sinds ik weet wat een “brownie” is, of eigenlijk weet ik dat ook niet. Op deze manier worden mythes en fabels de wereld ingeslingerd en sta ik in mijn hoekje te schreeuwen

[vc_wtr_button url=”url:http%3A%2F%2Fpuretraining.nl%2Ffitness-facts%2F|||” label=”Klik hier voor meer fitness facts” align=”center” color=”c_black” margin_left=”0″ margin_right=”0″ margin_top=”0″ margin_bottom=”0″ delay=”0″]