fbpx

Spieren door yoga

Personal Training & Coaching- Naarden

Hoogleraar van het Erasmus MC Liesbeth van Rossum haalt de invloed van stress aan. De die-hard wanne-be-bigs zullen kreten als “pijn is fijn” en “no pain no gain” aanvoeren in de discussie… Maar het lichaam continu onder hoogspanning zetten, zowel fysiek als mentaal, gaat je niet in de koude kleren zitten.

Stel een krukje voor: om vooruitgang te boeken heb je 3 poten nodig. Training, voeding en je raadt het al, RUST. Zaag je 1 poot om, dan valt het krukje om en is je trainingsblok niet meer zo effectief. Rust is dan niet alleen de rust tussen je sessies of sets, het gaat om kwalitatieve rust. Slaap je genoeg? Hoe is je slaappatroon? Ontspan je genoeg? Komt je tot jezelf?

 

Veel spanning, deadlines op je werk en onvoldoende rust kunnen leiden tot stress. Langdurig op je tenen lopen kan leiden tot verminderde respons van je rest&digest zenuwstelsel. Met andere woorden: je spijsvertering en spieropbouw zal daardoor staan op een laag pitje, sterker nog: je spieren zullen eerder afgebroken worden onder invloed van cortisol en andere factoren.

 

Wat te doen? Yoga bijvoorbeeld biedt vele voordelen, het is onder andere een manier om je lichaam en geest te ontspannen. Spieren zullen niet direct groeien van yoga, maar kunnen daar absoluut bij gebaat zijn. Andere manieren van kwalitatieve rust zijn: Stop minstens een uur voordat je naar bed gaan met “schermen”, voor sommigen werkt het om ’s avonds geen koffie te drinken. Kortom: wil je vooruitgang boeken, zoek het dan niet in MEER trainen, maar in kwaliteit van training, voeding en die broodnodige rust….

[vc_wtr_button url=”url:http%3A%2F%2Fpuretraining.nl%2Ffitness-facts%2F|||” label=”Klik hier voor meer fitness facts” align=”center” color=”c_black” margin_left=”0″ margin_right=”0″ margin_top=”0″ margin_bottom=”0″ delay=”0″]