fbpx

Met CrossFit in de klit

Personal Training & Coaching- Naarden

Met CrossFit in de klit

Afvallen, Jothan Purmer, Ouderkerk, Personal Trainer, Voeding, Afvallen, PT, Personal, Training, Rust, Gezondheid

CrossFit is erg populair, het combineert vele grondvormen van bewegen. Veel functionele oefeningen van krachttraining en uithoudingsvermogen worden gecombineerd op hoge intensiteit. Het idee klinkt fantastisch, je wordt daar super fit van, toch?

Maar wat wil je bereiken met CrossFit? Dat je groot en sterk wordt en het lang volhoudt? Wil je Henry Schut achterna: een mooi strak lijf, met spieren als kabels en een wasbord waar je U tegen zegt. Of is het toch Haile Gebrselassie die al hardlopend menig Hollandse fietser een moordend tempo op legt? Het combineren van die twee wordt echter een uitdaging…

Ik weet dat ik me niet bepaald geliefd maak bij een gedeelte van de natie als ik zeg dat CrossFit niet het effectiefste is. Maar bij intensieve krachttraining hoop je op groeifactoren die gunstig zijn voor spieropbouw. Intensief is dan trainen met een gewicht waar je net 6 tot 12 herhalingen kan maken. Als je dat gewicht nu gebruikt bij CrossFit, dan lig je al snel onder zeil met je tong in het gras. “Of je dan wat tussendoor kan doen?” Ja hoor, dat kan! Als je zonder pauze doorgaat dan leidt dat echter tot verhoging van stresshormoon (cortisol bijvoorbeeld). Die stresshormonen zijn juist ongunstig als je Arie Boomsma in je top 4 hebt staan als idool.

Ok, dan het element uithoudingsvermogen. Als je met kettle bells en zandzakken een bepaald uithoudingsvermogen wil bereiken, bedenk dan goed dat de spiercel onder stress veel radicalen en andere spierhappers produceert om je spiercel klein te houden (google op rhabdomyolyse). Want de spieren hebben snel, HEEL snel, zuurstof nodig. Je herkent dat wel als je 7 verdiepingen aan trappen hebt beklommen en als een vis naar adem staat te happen, zo voelt een spier zich ook… Daarnaast produceert deze intensieve vorm een ander eiwit die spieraanmaak onderdrukt. PANIEEKKKK!

Deze ultieme vorm van training scheidt het kaf van het koren, want echte stoere mensen kunnen dit, een soort survival of the fittest! De rest zou ik adviseren om rustig te beginnen… Fingers crossed dat ik niet straks verplicht 450 burpees moet doen als ik de aanhangers op mijn nek krijg…

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *