fbpx

Carbie

Personal Training & Coaching- Naarden

Wie kent haar niet? Carbie. Deze misdadiger, ook wel gezien als de aanstichter van obesitas, is moeilijk uit te roeien en blijft haar slag slaan🔫. Ze wordt verantwoordelijk gehouden voor menig vetkwab, voornamelijk rond je middel. Tijd voor een grondig onderzoek naar deze misselijkmakende figuur. Zijn deze zwartmakingen jegens deze controversiële sugarbabe terecht?

🕵️‍♂️
Koolhydraten, carbs, afvallen, obesitas, insulineStrafbare feiten:
Als je “carbie” eet, dan zal dat uiteindelijk leiden tot een verhoging van je bloedsuikerspiegel. Om deze weer op peil te brengen, wordt er insuline aangemaakt en zullen de bloedsuikers weg worden gezet in bijvoorbeeld spieren, lever en als deze vol zitten: de vetcel. Sommige producten als witbrood, geraffineerde suikers, aardappels hebben een snelle stijging van bloedsuikerspiegel en dito insuline tot gevolg. Dit zijn de producten met een zogenaamde hoog glycemische index. Producten met een lage GI doen er langer over, maar eindigen ook als glucose in de bloedbaan.

Maar is dat nu een probleem dat er glucose op wordt geslagen in de lever, vetcellen en spieren? Nou, nee. 2 voorbeelden:
☝️ Tijdelijk even extra glucose in de vetcellen is geen probleem. Deze cel is echter geen gevangenis: Als het erin zit, betekent niet dat het er niet uit kan. Sterker nog als je in de calorische min zit, worden de vetreserves aangesproken worden om dit op te vangen: Spieren en lever worden leeg getrokken en deze worden aangevuld uit de menselijke spaarpot.
✌️Ook bij sporters zijn die koolhydraten juist belangrijk. Om de intensiteit en duur van je trainingen te handhaven heb je koolhydraten nodig. Na je training is de gevoeligheid van de spiercel voor insuline groot, juist dan is het handig om extra koolhydraten binnen te krijgen (1 gr KH per kg lichaamsgewicht per uur dat je sport is handig, liefst gecombineerd met eiwit ter voorkoming van het verbranden van je eigen spieren), maar in de regel is je koolhydraatniveau binnen 24 uur weer op peil. Michel Butter 6e bij de NY marathon, zal behoorlijk wat koolhydraten naar binnen moeten werken om zijn energieniveau op peil te houden. Hij is nou niet typisch een model voor een XXXL-collectie.

Als je te veel carbies binnenkrijgt is dat niet goed, zeker niet de geraffineerde vorm. Dus als een zak hooi op de bank met gemiddelde consumptie van 4,6 donuts per dag, is geen manier om af te vallen. Echter, de gecompliceerde carbies (zeg maar de carbies met een psychose) zorgen dat je vol raakt. Uiteindelijke draait het om een balans over langere tijd: eet je meer calorieën dan dat je verbruikt, dan kom je aan. Eet je minder calorieën dan zul je verliezen. Zo simpel lijkt het….

[vc_wtr_button url=”url:http%3A%2F%2Fpuretraining.nl%2Ffitness-facts%2F|||” label=”Klik hier voor meer fitness facts” align=”center” color=”c_black” margin_left=”0″ margin_right=”0″ margin_top=”0″ margin_bottom=”0″ delay=”0″]