fbpx

Na suikers meer trek

Personal Training & Coaching- Naarden

Na suikers meer trek?

 

Koolhydraten worden verteerd in je darmen en opgenomen in je bloed en daarmee zal je suikerspiegel stijgen. De snelheid waarmee dit gebeurt, wordt de glycemische index (GI) genoemd. Over het algemeen: bij simpele koolhydraten stijgt de bloedsuikerspiegel snel en des te hoger de GI. Hoe sneller je bloedsuikerspiegel stijgt, hoe sneller en meer insuline wordt geproduceerd om het weer te verlagen. Producten met een hoge GI zijn suiker, aardappelen, wit brood, maisbrood. Peulvruchten en zuivel hebben een lage GI. Op de site van het Voedingscentrum vind je daar meer over.

 

Mooi lesje biologie…. Maar hoe zit dat met die enkelvoudige suikers? Je hoort dat als eenmaal een snoepje naar binnen hebt gewerkt dat je ‘sugar cravings’ krijgt en dat je dan blijft eten… Klopt dat? Dan komen we in de wereld van onderzoek: Je zou dan een negatieve relatie verwachten tussen de GI en het verzadigingsgevoel. Dus hoe hoger de GI, hoe lager het verzadigingsgevoel en vice versa. Wat blijkt nu? geen significante relatie! Sterker nog: de hoeveelheid koolhydraten bepaalt meer hoe verzadigd je raakt. Ook inname van vezels, dat zijn koolhydraten die niet in dunne darm verteerd kunnen worden, en eiwitten zorgen voor het verhogen van het verzadigingsgevoel.

 

Kortom goed nieuws: af en toe snoepen en directe suikers is geen probleem. Ik kan het ook niet bij één snoepje laten, het is ook zo lekker. Maar bedenk goed dat 10 snoepjes al gauw 190 kcal is. Maak er ook geen sport van om dagelijks je insulinesysteem te onderwerpen aan een soort APK-test, je alvleesklier kan ook moe en uitgeput raken, wat kan leiden tot suikerziekte (diabetes). Nogmaals KAN, hoeft niet. Ik bekijk het meer vanuit een breder perspectief: voeding, rust en TRAINING. Puur vanuit de basis, geen onzin, daarom pure training! Daarover later meer, een zoethoudertje…

[vc_wtr_button url=”url:http%3A%2F%2Fpuretraining.nl%2Ffitness-facts%2F|||” label=”Klik hier voor meer fitness facts” align=”center” color=”c_black” margin_left=”0″ margin_right=”0″ margin_top=”0″ margin_bottom=”0″ delay=”0″]