fbpx

Conditie verbeteren?

Personal Training & Coaching in Naarden

Conditie verbeteren?

Uithoudingsvermogen, VO2max

Als criticaster, of liever fittiecaster, krijg ik de vraag waar ik mijn info vandaan haal. Mijn werkwijze is gebaseerd op ervaring en kennis afkomstig uit onderzoeken. Niet één onderzoekje, maar liever meta-analyses of systematic reviews.

Zo ook dit onderzoek, waarin 28 studies worden bekeken. En wel naar de effecten van High Intensity Interval Training (90-95% van je maximale hartslag ofwel MHR) of Endurance Training (60-85% van MHR) op de conditie, of liever gezegd uithoudingsvermogen (VO2max).

Uit deze analyse bleek dat bij beide vormen de VO2max bij beginners toenam, met een voorkeur voor HIIT. Zeker bij mensen met een lagere startuithoudingsvermogen hadden daar veel baat bij. De lengte, frequentie en duur van arbeid:rust verhouding voor de HIIT maakt ook nog uit.

Conclusie: Wil je je uithoudingsvermogen verbeteren? Start dan maar gewoon. Wat je in het begin doet, maakt niet zo heel veel uit. Consistentie in je training is key. Ik zou je adviseren om wat lager intensief te trainen in het begin en dat na 2 weken uit te bouwen.

Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *